اقمار نپتون
نوشته شده توسط : محمد تسیاری

با توجه به فاصله زیاد نپتون از زمین، دیدن و شناسایی اقمار این سیاره بسیار مشکل بود و در واقع غیر ممکن. تا قبل از اینکه ناسا در سال 1989 ماهواره ای برای کشف رموز این سیاره به فضا بفرستد، بسیاری از اقمار آن کشف نشده بود. امروزه 13 قمر در اطراف نپتون شناسایی شده است که تعدادی از آن ها را این جا نام می بریم. با این حال این امکان وجود دارد که اقمار دیگری نیز در اطراف این سیاره در حال چرخش باشند که هنوز کشف نشده اند.


اقمار داخلی نپتون

نایاد:

نزدیک ترین قمر به سطح نپتون است. شکل منظم آن، نایاد را بیش تر شبیه یک سیارک کرده است. این قمر در سال 1989 توسط ویجر2 کشف شد.

تالاسا:

این قمر نیز در سال 1989 توسط ویجر2 کشف شد اما برعکس نایاد، شکلی نامنظم دارد.

 

دسپینا و گالاتیا:

سومین و چهارمین قمر از سطح نپتون هستند که همزمان با دو قمر قبلی و باز هم توسط ویجر2 کشف شده اند.

 

اقمار خارجی نپتون

لاریسا:

قمر پنجم از سطح نپتون می باشد که توسط هارولد رِیت سِما کشف شده است. این قمر کوچک پر از گودال است که با داشتن این سطح ناهموار احتمال قدیمی بودن آن بسیار است.

پروتئوس:

با وجودی که زیاد بزرگ نیست، دومین قمر نپتون از نظر بزرگی به شمار می رود. با نگاه به تصویر بالا فاصله زیاد آن را خواهید دید. علت این فاصله را می توان نیروی گرانش ضعیف بیان کرد، همان علتی که باعث نداشتن شکل مدور این قمر شده است.

تریتون:

در سال 1846 توسط ویلیام لاسِل کشف شد. این قمر که در مقایسه با اقمار گفته شد هدر فاصله دورتری نسبت به سیاره نپتون قرار دارد، بزرگ ترین قمر این سیاره است. دانشمندان بر این باورند که تریتون سال ها پیش توسط نپتون جذب شده است اما سؤال این جاست، تریتون از کجا آمده است؟ بسیاری محققان معتقدند تریتون سیاره ای دور در منظومه شمسی بوده است که نهایتا” از مدار خود خارج شده و به سمت نپتون مایل گشته است. این قمر برخلاف جهت دیگر اقمار نپتون به دور این سیاره می گردد. با تحقیقات انجام شده مشخص گشته که تریتون به آرامی به سطح این سیاره نزدیک و نزدیک تر می شود و در زمان بسیار طولانی این قمر به نپتون خواهد رسید.

نِرِئید:

خارجی ترین و سومین قمر از نظر بزرگی است که در سال 1949 توسط کوییپِر کشف شد. مدار چرخش این قمر به دور نپتون کمی عجیب و غریب است زیرا در یک مدار بیضی کشیده و طولانی حرکت می کند. این مدار عجیب باعث می شود که فرضیه سیارک و یا ستاره دنباله دار بودن این قمر، بیان شود.

نام دیگر اقمار نپتون:

لائومدیا ، هالیمد، نسو، سامات، سائو .





:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: